De overheid besteedt alles uit, behalve de veiligheid van schepen

PiraterijEen berichtje de afgelopen week in het nieuws: Minister Hennis-Plasschaert van Defensie gaat  onderzoeken of er toch particuliere beveiliging mogelijk is op Nederlandse schepen. Voor wie enigszins vertrouwd is met de maritieme wereld, weet dat piraterij tegenwoordig een serieus probleem is. Aan de wal wordt er misschien nog wel eens lacherig over gedaan, maar de cijfers liegen er niet om: jaarlijks worden er tientallen schepen gekaapt en bemanningen gegijzeld. En hoewel een baggerschip misschien een minder interessant doel lijkt dan een rijk gevuld koopvaardijschip, mensen en materiaal zijn veel waard en dus ook mogelijk doelwit van piraten.

Tot nu toe heeft de regering particuliere beveiliging op Nederlandse schepen verboden. Alleen een marineschip of mariniers mogen helpen schepen te beschermen tegen de aanvallen van piraten. Probleem is dat er niet genoeg capaciteit is en de aanvraag zo lang van te voren moet worden ingediend dat een project soms al lang en breed klaar is, voordat de marine kan worden ingezet.

Waarom houdt de Nederlandse regering zo halsstarrig vast aan deze positie? Het treinverkeer is al lang uitbesteed aan private partijen. De telefonie mocht geen overheidsaangelegenheid meer zijn. De energiebedrijven zijn allemaal verkocht. Zelfs een kerncentrale – dan praat je toch over aanzienlijke risico’s die leven en dood betreffen – werd van het bordje van de overheid afgeschoven. Maar als het gaat om scheepsbeveiliging wil de overheid ineens alle touwtjes in handen houden. Bewaking aan de wal is al lang gemeengoed, waarom dan niet op het water? Ja, vanwege het geweldsmonopolie van de overheid, wordt er gezegd. Maar als diezelfde overheid met dat prachtige geweldsmonopolie niet in staat is haar burgers te beschermen, hoe zit het dan? Kan er niet zoiets als een “bijzondere opsporingsambtenaar te water” worden gecreëerd (zoals er bijvoorbeeld ook jachtopzieners zijn). Er kunnen toch goede protocollen worden ontwikkeld waaraan de beveiligers moeten voldoen?

Een ander argument tegen particuliere beveiliging, wat je wel hoort: wat als er iets fout gaat? Stel dat er per ongeluk door de particuliere beveiligers ten onrechte wordt geschoten? Ja, dan heb je een verschrikkelijk probleem. Maar zulke fouten worden ook door militairen gemaakt – en het lijkt me voor het slachtoffer geen verschil maken of je door een militaire dan wel particuliere kogel geraakt wordt. Ook hier is het zaak alles goed te regelen met een geweldsinstructie en juridisch kader.

Als het bedrijf het zelf niet ziet zitten om gewapende beveiliging aan boord te zetten, omdat op dat moment de kapitein mede verantwoordelijk wordt gemaakt voor bepaalde beslissingen, is het een ander verhaal. Dan is het de beslissing van de maatschappij. Maar als er om beveiliging wordt gevraagd en de overheid kan die niet leveren, is het toch geen onlogische gedachte hulp van buiten in te roepen.

Ik vind het een rare zaak dat Nederland hier zo´n uitzonderingspositie in wil houden. Ik niet alleen. De mensen op de schepen ook. En bij het thuisfront is het niet anders.

Voor de verandering komt er nu eens niet een onderzoek dat jaren gaat duren, maar binnen zes weken moet er duidelijkheid zijn – zegt der minister. Ik ben benieuwd.

Tenslotte, begrijp me niet verkeerd: uiteindelijk lost geweld natuurlijk niets op. Het is zaak piraterij bij de wortel aan te pakken, dat wil zeggen: zorgen dat mensen op een andere manier hun brood kunnen gaan verdienen.

maritiem-piracy_04

Voor meer informatie over de impact van piraterij en een menselijke respons: www.mphrp.org

This entry was posted in Niet gecategoriseerd. Bookmark the permalink.

2 Responses to De overheid besteedt alles uit, behalve de veiligheid van schepen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *